Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej
Jeśli Twoje dziecko:
- jest nadruchliwe, niespokojne, nie potrafi choć przez chwilę usiedzieć w miejscu,
- przejawia duży lęk przed huśtaniem na huśtawkach, skakaniem nawet z niskich wysokości, upadkiem,
- ma kłopoty ze snem,
- nie toleruje czynności pielęgnacyjnych typu: czyszczenie uszu, czesanie włosów, mycie zębów,
- domaga się obcinania metek w ubraniach, unika dotyku, reaguje awersyjnie na całowanie, przytulanie,
- jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
- ma problemy z wykonywaniem czynności samoobsługowych: ubieraniem się, jedzeniem, myciem, nie pozwala na obcinanie paznokci, itp.,
- ma trudności manipulacyjne, typu: wiązanie sznurowadeł, cięcie nożyczkami, itp.,
- jest ociężałe ruchowo, „niezgrabne”, często się przewraca, potyka,
- ma trudności w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych,
- unika zajęć wychowania fizycznego,
- preferuje specyficzne, czasem nieaprobowane społecznie aktywności lub ma szczególne sposoby na rozładowanie napięcia emocjonalnego (np.: uderzanie głową),
- trudno mu się zaprzyjaźnić,
- niechętnie przyjmuje pokarmy, nie toleruje grudek w jedzeniu,
- ma kłopoty ze ssaniem (jako niemowlę) gryzieniem, żuciem,
- ma częsty odruch wymiotny w odpowiedzi na konsystencję pokarmu lub jego zapach,
- ma zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksję, dysgrafię)
- cierpi na zaburzenia genetyczne (Zespół Downa, Zespół łamliwego chromosomu X, itp.), całościowe i sprzężone zaburzenia rozwojowe (autyzm, Zespół Aspergera),
- jest niepełnosprawne (zaburzenia ruchowe, wzrokowe, słuchowe, upośledzenie umysłowe)
- jest urodzone przedwcześnie,
może to oznaczać, że ma zaburzenia integracji sensorycznej.