Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej

Jeśli Twoje dziecko:

  • jest nadruchliwe, niespokojne, nie potrafi choć przez chwilę usiedzieć w miejscu,
  • przejawia duży lęk przed huśtaniem na huśtawkach, skakaniem nawet z niskich wysokości, upadkiem,
  • ma kłopoty ze snem,
  • nie toleruje czynności pielęgnacyjnych typu: czyszczenie uszu, czesanie włosów, mycie zębów,
  • domaga się obcinania metek w ubraniach, unika dotyku, reaguje awersyjnie na całowanie, przytulanie,
  • jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
  • ma problemy z wykonywaniem czynności samoobsługowych: ubieraniem się, jedzeniem, myciem, nie pozwala na obcinanie paznokci, itp.,
  • ma trudności manipulacyjne, typu: wiązanie sznurowadeł, cięcie nożyczkami, itp.,
  • jest ociężałe ruchowo, „niezgrabne”, często się przewraca, potyka,
  • ma trudności w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych,
  • unika zajęć wychowania fizycznego,
  • preferuje specyficzne, czasem nieaprobowane społecznie aktywności lub ma szczególne sposoby na rozładowanie napięcia emocjonalnego (np.: uderzanie głową),
  • trudno mu się zaprzyjaźnić,
  • niechętnie przyjmuje pokarmy, nie toleruje grudek w jedzeniu,
  • ma kłopoty ze ssaniem (jako niemowlę) gryzieniem, żuciem,
  • ma częsty odruch wymiotny w odpowiedzi na konsystencję pokarmu lub jego zapach,
  • ma zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksję, dysgrafię)
  • cierpi na zaburzenia genetyczne (Zespół Downa, Zespół łamliwego chromosomu X, itp.), całościowe i sprzężone zaburzenia rozwojowe (autyzm, Zespół Aspergera),
  • jest niepełnosprawne (zaburzenia ruchowe, wzrokowe, słuchowe, upośledzenie umysłowe)
  • jest urodzone przedwcześnie,

może to oznaczać, że ma zaburzenia integracji sensorycznej.